Horor 28 let poté je tady. Co říkají první recenze?


28 let poté je triumfálním návratem Dannyho Boyla a Alexe Garlanda do kultovního postapokalyptického světa. Film získal vynikající hodnocení kritiků především za silné herecké výkony, svěží přístup k žánru a aktuální společenský komentář. Přestože se objevují výtky k nevyrovnané tonalitě a kontroverznímu závěru, tak či tak jde o jeden z nejzajímavějších hororů posledních let.
Po téměř dvou dekádách se tvůrčí duo, režisér Danny Boyle a scenárista Alex Garland, vrací ke svému postapokalyptickému světu. Jejich nový film, 28 let poté, však není jen nostalgickým ohlédnutím, ale strhujícím a působivým pokračováním, které kritici označují za triumfální návrat a důstojného nástupce kultovní klasiky.
Na serveru Rotten Tomatoes si snímek aktuálně drží skvělé hodnocení 92 % na základě více než 130 recenzí, což z něj činí nejlépe hodnocený díl celé franšízy. Podobně pozitivní hodnocení získal film i na agregátoru Metacritic, kde dosáhl na 76 bodů ze 100 (na základě 46 recenzí). Takto vysoké hodnocení jen potvrzuje, že jde o jednu z nejzajímavějších hororových událostí roku.
Recenzenti se téměř jednomyslně shodují na mimořádných hereckých výkonech. Nejvíce chvály si vysloužil nováček Alfie Williams v roli dospívajícího Spika, který je označován za překvapení a emocionální jádro celého filmu. Pozitivní ohlasy však míří i na herecké výkony Jodie Comer, Aarona Taylor-Johnsona a Ralpha Fiennese, kteří podle kritiků dodávají příběhu potřebnou hloubku a lidskost.
Danny Boyle za kamerou a Alex Garland jako autor scénáře jsou oslavováni za to, že dokázali oživit žánr, který v první řadě sami pomohli zpopularizovat. Místo opakování zavedených postupů totiž přinášejí svěží pohled, který odráží současné společenské napětí.
Přestože jsou ohlasy z velké části nadšené, objevují se i drobné výtky. Někteří kritici upozorňují na nevyrovnanou tonalitu, která podle nich místy nejistě přeskakuje mezi brutálním hororem, satirou na britskou společnost a intimním rodinným dramatem.
Rozporuplné reakce vyvolává i samotný závěr filmu. Několik recenzí jej kritizuje pro jeho příliš zjevnou snahu připravit půdu pro další pokračování.

Výběr z recenzí
Collider, Emma Kiely - 90/100
Vzrušující a děsivý horor, svěží a mnohovrstevnatý přírůstek do žánru zombie, fascinující filozofický příběh, vše zabalené do struktury příběhu o dospívání - 28 let poté patří mezi nejlepší zombie horory, které jsme za poslední léta dostali.
Total Film, Neil Smith - 60/100
Ačkoli je silnější v přímější první polovině než ve své experimentální a halucinatorní druhé části, 28 let poté stále nabízí dostatek děsu, násilí a napětí, aby uspokojil fanoušky žánru.
The Daily Beast, Nick Schager - 87/100
Strhující, znepokojivá a napínavá sága, která nejenže navazuje na slavné dědictví svých předchůdců, ale také zahajuje slibnou novou hororovou trilogii.
The Hollywood Reporter, David Rooney - 80/100
Jednou z hlavních předností filmu 28 let poté je, že nikdy nepůsobí jako cynický pokus znovu zpracovat osvědčený materiál jen z komerčních důvodů. Místo toho se zdá, že se tvůrci vrátili k příběhu, jehož alegorický komentář k dnešní ponuré politické scéně je relevantnější než kdy dříve.
Wall Street Journal, Kyle Smith - 30/100
Pan Boyle natočil více než dost památných filmů, ale také dodal několik propadáků a jeho nový snímek bohužel nese vůni zombie podpaží.